مبلمان جدید با تکنولوژی

تکنولوژی مبلمان جدید

380


جدا کردن معماری از مبلمان تقریبا غیرممکن است. از زمانی که سبک زندگی کوچ‌نشینی متوقف شد مبلمان‌های اولیه ابداع شدند، در یک مکان حفاری شده که قدمت آن به 2500 تا 3100 سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد، انواع مبلمان سنگی از کابینت‌ها و تختخواب‌ها تا قفسه‌های سنگی و صندلی‌ها کشف شد. تاریخ‌نگاران از مبلمان‌های کشف شده به عنوان وسیله‌ای برای بیان وضعیت زندگی افراد، فرآیند طراحی در زمان‌های متفاوت و ایده‌های طراحی استفاده می‌کنند. این بررسی‌ها برای مطالعه فرآیند تکامل مبلمان در دنیا به منظور شناخت سبک‌های معماری صورت می‌گیرد. امروزه پیشرفت تکنولوژی و اینترنت تغییراتی در تکامل هر چه بیشتر و سریعتر اشیا ایجاد کرده است و همانندسازی و شبیه‌سازی را در این زمینه دشوار ساخته است. مبلمان در طراحی، ساخت و یا فروش محصولات از این روندها استفاده می‌کنند. در ادامه به معرفی تکنولوژی‌های موثر بر فرآیند طراحی و تولید مبلمان در عصر حاضر می‌پردازیم.



چاپ سه‌بعدی

چاپ سه‌بعدی در حال حاضر بسیار گسترده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنیم. این ماشین‌های چاپ که با قیمت‌های بسیار مقرون به صرفه‌ای به فروش می‌رسند، عموما با رساندن و چسباندن لایه توسط دانه‌های ریز و درشت برخی از مواد مانند پلاستیک، سرامیک، شیشه، فلز و حتی بتن کار می‌کنند و متعلق به نوعی از تولید به نام تولید فزاینده هستند که در آن هندسه‌های سه‌بعدی تولید شده در رایانه (نقشه CAD یا یک مدل سه‌بعدی) با استفاده از تنها مقدار کمی از مواد مورد نیاز شکل‌ها را ایجاد می‌کند که می‌توانند به واقعیت انتقال داده شوند.
اگرچه در ابتدا قابلیت اجرای طرح تنها با داشتن مقدار دقیق مواد مورد نیاز و شکل‌های ایجاد شده برای بشر قابل تصور نبود اما امروزه از طراحی‌های صنعتی گرفته تا اجرای ماکت‌های باستان‌شناسی تماما با فرآیند چاپ سه‌بعدی قابل اجراست. همچنین تحقیقات امیدوار کننده‌ای برای ساختن اندام‌ها، بافت‌های مصنوعی انسانی، پروتزها و سایر موارد با استفاده از این روش ایجاد شده است. وقتی از مبلمان صحبت می‌کنیم انتخاب فراوانی از اتصال‌دهنده‌های چاپ و اتصالات قفسه‌ها و نیمکت‌ها برای ساختن مبلمان کامل با استفاده از این روش وجود دارد.

صندلی Nóize توسط گوتو ریکونا طراحی شده که نمونه جذابی از کاربرد فرآیند چاپ سه‌بعدی در تولید مبلمان می‌باشد.
بر اساس گزینه طراحی برزیلی صندلی مدل Girafa که توسط لینابوباردی، مارسلو فراز و مارسلو سوزوکی طراحی شد. مدل سه بعدی صندلی Nóize ترکیب مدل Girafa با فایل صوتی حاصل از سرو صدای شهری در خیابان سانتا در مرکز شهر سائوپائولو برزیل ساخته شده است. این فایل دیجیتالی سپس به یک دستگاه چاپ سه‌بعدی در بلژیک ارسال شد. همانطور که در این مثال توضیح داده می‌شود، یک طرح مبلمان به سادگی با داشتن فایل دیجیتالی در هر نقطه از دنیا چاپ می‌شود که می‌تواند گزینه مفیدی برای مناطق دور باشد.

همچنین طرح پشت صندلی‌های BITS & PARTS نیز از قابلیت دانلود رایگان برای همه و چاپ در خانه برخوردار است. حجم هر مولفه در حدی کوچک است که می‌تواند در چاپگرهای سه‌بعدی فشرده نیز استفاده شود و مانند یک پازل برای تشکیل یک صندلی چیده شود. هدف از تولید این محصول دموکراتیک کردن و دسترسی قابل ترجمه برای تولید مبلمان است.
از بین چندین چاپگر ابداع شده، مدل Zero Waste Lab توجه زیادی را به خود جلب کرد. در یک پروژه تحقیقی شهروندان یونان می‌توانستند زباله‌های پلاستیکی را به مبلمان شهری تبدیل کنند. این زباله‌ها بسیار آلوده بوده و قابلیت از بین رفتن را عملا دارا نبودند، که هدف طراحی و نوسازی فضای شهری در شهر تسالونیکی یونان با استفاده از این نوع مواد اولیه بود.
قابلیت چاپ سه‌بعدی در مقیاس صنعتی هنوز امکان‌پذیر نمی‌باشد و به نظر می‌رسد که به زودی عملی شود. این مساله برای تامین مبلمان مکان‌های دور دست و حتی سایر سیارات می‌تواند امکان‌پذیر باشد. مانند آنچه در شبیه‌سازی‌های ناسا برای ساختن پایگاه‌هایی در مریخ می‌بینیم. در حال حاضر برای تولید نمونه‌‌های اولیه و مبلمان‌های خاص و چاپ اشکال ارگانیک با استفاده از چاپگر سه‌بعدی امکان‌پذیر می‌باشد.



واقعیت افزوده( Augmented Reality)

چه فیلتر در اینستاگرام باشد و چه بازی‌های تعاملی، واقعیت افزوده تنها برای آینده نیست و وارد زندگی روزمره ما شده است. به خصوص از طریق تلفن همراه، دوربین و سنسورهای آن که ما همیشه آن را حمل می‌کنیم، این فناوری به ما امکان می‌دهد اشیای مجازی را روی محیط‌های واقعی قرار دهیم. در مورد مبلمان، برنامه‌های واقعیت افزوده برای یافتن اشیای مورد نظر در یک فضای واقعی، ایجاد حس بهتر در مقیاس‌بندی، رنگ و نحوه ظاهر محیط در آینده می‌باشند.
این راهی است که شرکت‌های مختلف برای بهبود تجسم محصولاتشان بر روی محصولات خود سرمایه‌گزاری کرده‌اند که باعث دستیابی به شرایط بهتر شده است. به عنوان مثال Morpholio به کاربران این امکان را می‌دهد که نهایتا با چند کلیک برخی از نمادین‌ترین قطعات مبلمان را به خانه خود وارد کنند. IKEA برنامه‌ای برای تست مبلمان‌های خود در محیط‌های واقعی ایجاد کرده است. علاوه بر تجسم، ابزارهای واقعیت افزوده نیز برای کمک به کاربران وجود دارد. Adam Pickard اپلیکیشنی برای کمک به مونتاژ مبلمان این برند طراحی کرده که بسیار مورد توجه قرار گرفته است.



اینترنت اشیا(IOT)

اینترنت اشیا به اتصال دیجیتال اشیای روزمره با اینترنت اشاره دارد. لوازم، وسایل‌نقلیه، تجهیزات عمومی و سایر اشیای مجهز به سنسورها و اتصال به شبکه داده‌ها را جمع‌آوری و انتقال می‌دهند. این امر باعث می‌شود كه اولا این اشیا از راه دور از طریق تلفن‌های همراه یا رایانه‌ها كنترل شوند و دوم اینکه خود اشیا به عنوان ارائه‌دهنده دسترسی به اینترنت مورد استفاده قرار گیرند. حال ممکن است از خودمان بپرسیم: مبلمان با اینترنت برای چه چیزی می‌خواهم؟ با این حال، بدون شک، در برخی از مواقع این سوال پیش می‌آید که چگونه ما بدون آن زندگی کرده‌ایم؟
علاوه بر عملکرد اصلی خود، اینترنتی کردن مبلمان می‌تواند با کاهش کارهای تکراری، راحتی و با یادآوری تعهدات و وظایف، سلامتی را افزایش دهد. به عنوان مثال اگر تلفن شما به سیستم تهویه مطبوع وصل شود، تا زمانی که به خانه می‌آیید، خانه شما در دمای مطلوب می‌ماند. شما می‌توانید چراغ‌ها را حتی در مسافرت کنترل کنید، گیاهان خود را با مقدار دقیق آب و اسیدیته خاک مورد نیاز آبیاری کنید. یخچال و فریزرها، هنگام عدم توجه به مواد غذایی ضروری، می‌توانند سفارش را به صورت خودکار انجام دهند، فقط کاربر را به سمت تایید سفارش می‌گذارد و شخص تحویل را دریافت می‌کند. این عملکرد می‌تواند برای افراد مسن که به تنهایی زندگی می‌کنند و یا برای افراد دارای معلولیت جسمی بسیار مفید باشد. علاوه بر این برخی تحقیقات درباره توالت‌های متصل به اینترنت وجود دارد که سنسورها و هوش مصنوعی آنها می‌توانند علایم اولیه بیماری را تشخیص داده و به افراد در مدیریت شرایط مزمن مانند دیابت کمک کنند. این امکانات بی‌پایان است و اینترنتی شدن اشیا می‌تواند بر همه مقیاس‌های زندگی از کارکردهای روزانه یک اتاق تا توزیع زیرساخت‌های کل یک منطقه تاثیر بگذارند. با استفاده از این فناوری جدید، می‌توان از امنیت بیشتر و صرفه‌جویی در منابع اطمینان حاصل کرد.



هوش مصنوعی

وقتی Netflix را باز می‌کنیم، حتی در حالت خوابیده روی تخت، هوش مصنوعی برنامه در حال کار است تا فیلم‌ها و سریال‌هایی را که ممکن است مورد علاقه ما باشد به ما پیشنهاد دهد. یا وقتی می‌خواهیم سریعترین راه برای یک آدرس را بدانیم، یک برنامه نقشه‌یاب با استفاده از چندین عملیات برای پاسخ مناسب به ما می‌دهد، که حتی ممکن است در طول مسیر تغییر کند. اصطلاح هوش مصنوعی اغلب در توانایی ماشین‌آلات یا سیستم‌ها برای استدلال، کشف معنا و یا آموختن از تجربیات قبلی به کار می‌رود.

در طراحی مبلمان، هوش مصنوعی در مفهوم طراحی تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد، که در مقاله قبلی به طور گسترده آنرا پوشش دادیم. رایانه می‌تواند هزاران تکرار، به دنبال پارامترها و سفارشات از پیش تعیین شده توسط کاربر را برای دستیابی به مناسب‌ترین راه‌حل‌ها را توسعه دهد. مدل A.I. Kartell اولین صندلی بازار است که از طریق هوش مصنوعی ایجاد شده است و توسط معمار فیلیپ استارک با همکاری Autodesk طراحی شده است.
از طراحی مولد (تولیدی) برای دستیابی به طراحی صندلی محکم، پایدار و زیبا و جذاب و با استفاده از کمترین ماده ممکن استفاده شده است. استارک اظهار داشت که این روند بسیار شبیه به مکالمه است، در این حالت بین پارامترهای به کار رفته در برنامه و مواردی که با دقت ارزیابی شده‌اند هماهنگی وجود دارد. در حالی که برخی ممکن است این تغییرات سریع را به عنوان یک سناریوی بدون حفاظ با استفاده از ماشین‌آلات درک کنند، عملکرد انسان برای تعریف پارامترها، اهداف و جهت‌گیری درست در استفاده از فناوری‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. آیا یک ماشین واقعا می‌تواند تمام نیازها و خواسته‌های یک کاربر را درک کند؟ چگونه کامپیوتر می‌تواند مفاهیمی مانند ارگونومی یا لمس الیاف چوب را درک کند؟ بی‌شک در آینده همکاری بین رایانه‌ها و انسان‌ها برای تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر، استفاده از منابع هوشمندانه‌تر و کیفیت زندگی بهتر بیشتر خواهد شد.